De eerste week in Polen... - Reisverslag uit Poznań, Polen van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu De eerste week in Polen... - Reisverslag uit Poznań, Polen van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu

De eerste week in Polen...

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

22 April 2007 | Polen, Poznań

Hier is dus het eerste bericht vanuit Poznan,Polen.Een week van lange dagen en en veel nieuwe indrukken.Ik zal bij het begin beginnen (ja dat is opzich logisch:p).
Zondagavond was dus de avond voor vertrek vanuit Amstelveen, NL. Hier heb ik geslapen omdat we al half 5 snachts/sochtends met de auto zouden vertrekken.Het was de bedoeling dat de rit ongeveer 8 uurtjes zou duren. Dit is mogelijk vanwege de Duitse autobahn en die heeft geen maximumsnelheid.Rijd je met een leuk tempo van 170/180 over de snelweg dan wordt je nog regelmatig ingehaald door mercedesen, bmw's en andere auto's van Duitse makelij alsof je 120 rijd. Toch heeft de rit iets langer geduurt wegens een File bij Berlijn maar zijn heel aangekomen in Poznan.Bij aankomst zijn we gelijk naar het kantoor gegaan en heb ik mij aan iedereen voorgesteld met daarbij behorend een echte Nederlandse stroopwafels die overigens goed in de smaak vielen.
Daarna wat rondgelopen op het kantoor en heel wat info te verstouwen gehad. Nadat dit gebeurt (uurtje of half 7) was, zijn we naar mijn appartement gereden en heb ik mijn spullen uit kunnen pakken.De kamer ziet er prima uit (70m2!) dus met de kamer ga ik er op vooruit tov Groningen. Ik heb wat foto's op het album toegevoegd zodat je een beetje een indruk kan krijgen hoe mijn kamer eruit ziet. Na het uitpakken zijn we gaan eten met het het gezin van Ywan en Ronald (de andere directeur met wie ik van vanuit NL ben gereden).Na deze goede poolse maaltijd ben ik naar mijn kamer gegaan, op bed geploft en gaan slapen..want de volgende dag moest ik er weer om 7 uur af. Dit zal in het begin wel even wennen worden aangezien ik op deze tijden opstaan iedere dag niet gewend ben de laatste paar jaar.
De rest van de week dus gewerkt. Het kantoor bevind zich midden in het centrum en is prima vanaf mijn huis te bereiken met de tram, ik moet dan 10 min lopen en 20 minuutjes in de tram zitten of er is een mogelijkheid met Ywan mee te rijden. Op het kantoor werken ongeveer 25 mensen en zijn in de leeftijd 20-35 jaar.Er hangt een informele sfeer en na werktijd wordt er vaak met elkaar nog wat gegeten of gedronken.Vooral het eten en drinken na werktijd bevalt mij goed aangezien het hier geen drol kost, 3 tot 5 eurotjes ben je kwijt voor een goede maaltijd inclusief drinken.Dus zelf eten koken zal waarschijnlijk niet zo veel gebeuren de komende 5 maanden :p. Ook de keuze van restaurants is goed. Er wordt hier niet alleen maar aardappels gegeten, wat iederen denkt maar ook chinees, italiaans,frans, japans noem maar op kan je hier eten. Zo pauper is het hier dus allemaal niet.
Ook heb ik hier mijn debuut gemaakt als voetballer in Polen en zal in alle waarschijnlijkheid de komende periode mijn kwaliteiten ;p tentoonspreiden op de Poolse voetbalvelden. Dit ga ik doen in een team waar een collega van mij(artur) ook speelt.Communicatie is een beetje lastig, aangezien zijn teamgenoten niet echt goed engels spreken maar ik kan wel lekker mijn sport blijven beoefenen en kan op deze manier ervoor zorgen dat ik niet al te dik zal worden aangezien ik iedere dag wel op kantoor zit. Naast het voetballen zelf ben ik ook supporter geworden van de de plaatselijke profclub LECH POZAN.Hier ben ik samen met artur en een vriend heen geweest afgelopen woensdag. Was wel mooi, gekkenhuis. Er staat 1 idioot met een typische hooligan uitstraling (kale kop, tatoes van LECH op armen en oorbellen) met een microfoon in hand het publiek op te zwepen en iedereen doet mee. Dit gaat de hele wedstrijd door waardoor je zelf niet meer echt oplet wat er op veld gebeurd.Hier ga ik mij de dus de komende periode vermaken (sjaal is al gekocht).
Het afgelopen weekend heb ik met Gosia Pawel(collega's) en wat vrienden sightseeing Poznan gedaan.Voordat we aan sightseeing begonnen heeft Gosia samen met haar huisgenoten een heerlijke lunch gemaakt van pannekoeken gevuld met allerlei soorten fruit en slagroom. Prima dus. Daarna stad in geweest en heb zodoende een goed beeld van de stad kunnen krijgen.Fotos komen binnenkort.
Na een lange dag slenteren zijn we naar Pawels huis gegaan en hebben we Boerenkool! gegeten, jaha echte Nederlandse pot. Pawel had nog wat ingredienten over van de vorige stagiare, zodoende. Deze maaltijd was van groot belang aangezien ik de eerste Poolse vodka's ging nuttigen deze avond. En dat heb ik wel gemerkt vandaag:p.

Dit was dus een kleine inkijk van de eerste week die ik hier heb beleefd in Oostblok Polen.De kop is er af en zoals het nu lijkt denk ik dat ik mijzelf wel zal kunnen vermaken!

Na zrovje!

Martijn

Links voor meer foto's, op deze site is er namelijk maar weinig ruimte:
http://www.mijnalbum.nl/Album=V7KWQMW3

  • 24 April 2007 - 14:31

    Andreas:

    ziet er allemaal mooi uit schilte, veel ruimte iig en nog een tuin ook haha :P. misschien een idee om een keertje te barbequen met je nieuwe matties daaro :D.

    hey ik spreek je !!

    laterz
    andreas

  • 24 April 2007 - 15:14

    Tineke:

    Hey kerel!

    Je vermaakt je dus opperbest! heel goed! Ik had je verhaal al gelezen voor je had gemaild hoor, ben helemaal bij! De eerste poolse woordjes zijn verkregen zie ik, nu nog volzinnen...! Succes en veel plezier!

    Dikke kus!

  • 24 April 2007 - 16:47

    Siepie:

    yo kerel

    ik zie dat je wel een normaal bed hebt inplaats van een matrasje :P

    ziet er goed uit die kamer :)

    maar goed, niet te veel aan de vodka he:P

    groete vanût fryslân,
    Siepie

  • 24 April 2007 - 17:15

    Ans:

    Hey Martijn!
    Wat leuk dat je een blog bijhoudt, ik heb em in m'n favorieten gezet, dus zal em regelmatig even checken! Veel plezier daar : )

    Groetjes,
    Ans

  • 24 April 2007 - 23:17

    Marianne:

    Heey Martijn,
    Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Meteen integreren door fan te worden van de plaatselijke profclub....goed zo! Ik heb net gezellig met Marian een Heineken biertje gedronken in de local Pub, echt super gezellig! Ik wens je nog veel succes en plezier toe in Polen...en ik zal je website bijhouden!
    X Marianne

  • 25 April 2007 - 12:40

    Alfard:

    Hey Martijn

    t klinkt allemaal goed. Relaxt dat het ook niet zo duur is, dan hou je nog eens een ouwe slotty over ;-)

    Veel plezier daar

    alfard

  • 25 April 2007 - 22:20

    Jorrit:

    Kerel, tof om wat van je te horen man, heb je al ge smst op je oude nr. heb die van polen niet;) haah dus niet denken dat we je niet missen hoor, het tegendeel is waar!! Huisje gaat trouwens niet door (wie had dát nou verwacht) en anouck gaat verhuizen hoor ik net vandaag.. (ook niet geheel onverwachts) haha maar mooi om te lezen dat jij t daar naar je zin hebt man, tof.. En dat voetbal komt vast ook wel goed, als je op tv komt ff laten weten he;) Ik zit nu tot over mn oren in het costa rica gebeuren, maar t lijkt me wel wat om met pakito siepie en andreas een x langs te komen daar in je 70 m2 goed vertoefen.. Haha heeft ie t weer goed voor mekaar hoor:D Ik ga nu even je fotootjes bekijken en morgen staat 10 uur de wekker om eventjes wat te gaan doen.. Veel succes met je 40 urige werkweek:D hehe Greetz, Jorrit

  • 27 April 2007 - 08:51

    Pien:

    czesc dzien dobry martijn,leuke site!ga door met regelmatig schrijven en foto"s te plaatsen.hebben we ietsje idee hoe je woont en leeft,nou ja tot op zekere hoogte!?tof huis(je),veel plezier en succes do widzenia,na zdrowie dikke kus pien

  • 29 April 2007 - 09:36

    Rienk:

    He kerel

    ziet er wel erg leuk uit allemaal, trouwens je hebt een leuk verhaal opgezet. Nou veel plezier en ik check je wel weer.

    Laterss Rienk

  • 30 April 2007 - 18:16

    Opaatje:

    je foto s gezien martijn.heel mooi en nu hebben we even een idee hoe jij daar leeft en werkt.wel goed denk ik.tot verrassing psv kampioen en onze fc in de play offs tegen feyenoord .wel leuk.lekker gewerkt vandaag? het was hier allemaal oranje,dat zie je volgende jaar wel weer.martijn het ga je goed en we horen wel weer.groetjes van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Welkom op de site! Via deze weblog kun jij mijn ervaringen volgen in Suriname. Zie berichten en geef je reactie! Groeten, Martijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 34473

Voorgaande reizen:

20 April 2010 - 15 Juli 2010

Martijn goes Suriname

14 April 2007 - 14 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: