Poznan, Gdansk, Sopot, Gdansk, Poznan ( geen Warsc - Reisverslag uit Poznań, Polen van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu Poznan, Gdansk, Sopot, Gdansk, Poznan ( geen Warsc - Reisverslag uit Poznań, Polen van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu

Poznan, Gdansk, Sopot, Gdansk, Poznan ( geen Warsc

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

11 Juli 2007 | Polen, Poznań

Nou goed… zoals beloofd na het typen van mijn vorige bericht komt er weer een keurige verslaglegging van mijn belevingen van de afgelopen week

Zoals ik al eerder heb gemeld had zijn mijn matties Andreas en Jorrit hier langs geweest om beetje te relaxen, te feesten en Polen te verkennen. Naar mijn mening is dit wel redelijk gelukt aangezien ik na afloop redelijk uitgeput was en de eerste dagen wel even moest bijkomen door vroeg naar bed te gaan.
Maar zal even chronologisch vertellen wat we zoal gedaan hebben deze week. Zaterdagmiddag, zo’n anderhalf week geleden zijn Jorrit en Andreas in Poznan aangekomen. Eenmaal uit de bus gestapt zijn we zijn toen eerst even naar het centrum gegaan om de eerste Piwo te nuttigen (zouden nog velen volgend de rest van de week ;p) en hebben toen alles mooi bijgeluld. Wel even lekker om weer in het Nederlands te kunnen ouwehoeren. Na een paar uurtjes op het Stary Rynek (soort van grote markt van Groningen) te hebben rondgehangen zijn we naar mijn appartement gegaan om de boel uit te pakken en ons voor te bereiden op ons eerste avondje uit in Oostblok Polen. Deze avond zijn we gestart bij Gosia thuis aangezien zij in het centrum woont en hier hebben wij onze bodem gelegd met een goed zelfgemaakt rijst gerecht. Hier hebben we gezeten tot uurtje of elf en hebben we vodka’tjes en wat Sonnema beerenburg gedronken samen met mijn andere collega Pawel en wat vrienden. Wat er voor de rest is gebeurd deze avond mogen jullie zelf invullen..
Volgende dag was het zondag en hebben we een beetje uitgeslapen, gerelaxed en hebben we de treintijden gecheckt en hostelletje gereserveerd in Gdansk waar maandag heen zouden gaan. Het is namelijk wel zo leuk om het land een beetje verkennen. Deze zondagavond ook maar weer op stap geweest ( je moet tenslotte wat ;P).
Maandag dus rond uurtje of negen de trein gepakt naar Gdansk, dit is een oude Hanzestad aan de kust van Polen. Hier hebben we dus in een Hostel gezeten dat op 5 min afstand van treinstation lopen was en 10 minuten van centrum, prima dus. Gdansk is een erg mooie en oude stad waar we maandagmiddag/avond een beetje hebben rondgeslenterd. Hiervan zijn ook weer aantal foto’s zijn gemaakt die jullie weer op de onderstaande link kunnen bewonderen. Daarna zijn we deze avond, hoe kan het ook anders weer op stap gegaan . Tijdens deze avond kwamen we trouwens ook achter dat er een bepaald festijn werd georganiseerd door Redbull, The redbull fighters. Dit zijn mannetjes die met hun motortje via een schans veels te gave stunts uithalen. Het was deze avond in Gdansk gehouden en ze waren de boel net aan het afbouwen maar ze konden ons wel vertellen dat er de volgende dag, hetzelfde evenement zouden gaan houden in Sopot. Dit is zeg maar het soort van Scheveningen van Polen en maar 20 min met de trein van Gdansk. Hier zijn we dus de volgende dag op dinsdag heen gegaan en het was echt super gaaf om te zien! Hierna zijn we maar vroeg naar huis gegaan aangezien we een beetje moesten bijkomen van de dagen daarvoor. Op woensdag hebben we lekker uitgeslapen en dat kon ook prima aangezien het toch regende. Aan het einde van de dag zijn we met wat dronken lui uit Oekraïne de stad in geweest en hebben we lekker in een restaurantje gegeten, dat was opzich wel gezellig. Deze avond zijn we weer keurig op stap gegaan met wat lui van het Hostel en hebben we nog een Australier , een mooie kerel van in de 50 dronken gevoerd en zijn tot de vroege uurtjes doorgegaan.
Volgende dag was het al weer donderdag en hadden we Warschau in de planning staan. Maar zoals de kop van dit verhaal al zegt zijn we hier niet meer heen gegaan. Het koste te veel tijd met de trein (5uur) en aangezien we Poznan ook nog niet echt hadden verkend zijn we toen maar aan het eind van de dag met de trein naar Poznan vertrokken. Deze middag hebben we trouwens nog een leuke tour gehad van een kerel (Sergei) in Gdansk van een jaar of 50 die we op het treinstation waren tegen gekomen. Hij heeft ons ‘’gegidst’ door de stad en wij zijn nog naar een Expositie geweest van Pirelli kalenders. Voor de kenners… dat waren mooie plaatjes hoor!!! Met deze kerel nog een kopje koffie gedronken en kon nog zelf een aardig woordje fries praten  ‘’Brutte broad, greene chees whoa dat net sissen kin is kjin oprjochte Frysk” of ik het goed heb gespeld is de vraag maar het was erg hilarisch om mee te maken dat deze Poolse Sergei dat uit kon spreken. Eind van de dag dus naar Poznan gegaan en s-avonds te stad ingegaan, dit geldt overigens ook voor de vrijdag. Zaterdag nog een dierentuintje gepakt en nog wat inkopen gedaan (Schapenvelkleden). Op de laatste avond voor vertrek nog even luxe wezen dineren als afsluiter van een fantastische week en Poznan met zijn drieën voor het laatst onveilig gemaakt! Zondag was het al weer het einde van de week en heb ik Jorrit en Andreas weer terug op de bus naar NL gezet. Althans Jorrit mocht misschien nog even in Polen blijven aangezien hij zijn kaartje kwijt was geraakt( jah goed bezig) uiteindelijk mocht deze ‘’lieve jongen’’ toch wel mee van de buschauffeur en kon ik ze gaan uitzwaaien. Al met al kan ik weer terug kijken op een super mooie week!Nu kan ik mijn normale leventje hier in Polen weer oppakken en is het aftellen wel redelijk begonnen, nog maar 8 weekjes!

Na zrovje

Martijn

Sinds kort kun je ook video's op deze site zetten. Dit heb ik ook gedaan en zo kun je dus filmpjes zien van de RedBullfighters in Sopot. Dit staat onder de kop video's

Linkje met foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=UQAUVB7U

• 12 Juli 2007 - 08:32

Andreas:

hey pik!!

ziet er weer leuk uit haha, moet toegeven je hebt de fotos wel netjes geschift ;)hehe. spreek je later.

het beste maar weer

• 16 Juli 2007 - 11:36

Mariet:

HoiHoi!Nog even een berichtje voordat we vertrekken!Morgen eerst naar Berlin en dan komen we bij jou aankloppen!Jij komt dus ook gezellig het weekend in Krakow:)!Joh de tijd gaat dan wel snel hè, 8 weekjes en dan ben je weer hier.Hoe is het weer nu trouwens bij jou?Zorg even voor een lekker zonnetje!Ik zal ff spullen pakken!Tot vrijdag!xxx

• 24 Juli 2007 - 09:31

Buren 94:

Leuke tijd gehad met je vrienden, zoals wij lezen. Nu zijn, als alles volgens plan is verlopen, je familie van 92 bij je ingetrokken. Hopelijk hebben ze een goede reis naar en verblijf in Berlijn gehad. Dus nu maar verder "ouwehoeren" in je moedertaal. Mama zal wel vol ongeduld naar je hebben uitgezien...
    Hier, zowel op 94 als 92, is alles ok.
    Mag wel wat meer zomer worden. Heel fijne tijd toegewenst met de herenigde familie en doe de groeten aan allemaal!
    Foeke en Esje.

• 24 Juli 2007 - 20:47

Bert:

Hey oud-bewoner van de "Pik" K.Pelstraat.

Is dit een FRIES woord? Ik zie het redelijk vaak in je stukjes. We lezen vaak je stukjes. Leuk. Maak je toch maar mooi allemaal mee, ook al zien wij ook wel dat er leuke, maar ook minder leuke dingen zijn. That's live. Maar we zien ook dat het aftellen is begonnen en dat je dus toch weer naar je thuisland GRONINGEN verlangt. Althans...dat beschouw je toch tegenwoordig als je thuisland? Voor je het weet ben je FC Groningen-supporter. Zie je wel dat alles goed komt.
    Groeten, Bert/Roelie.

• 03 Augustus 2007 - 15:36

Andreas:

hey bassie

alles nog steeds klaaaaaa!
    wij krijgen hier eindelijk weer eens wat zonneschijn voor de kiezen geworpen. komt wel mooi uit want sinds begin deze week ben ik werkloos ;). maar goed, ik vind het wel weer eens tijd voor een nieuw hoofdstukje op de site. dus ik zou zeggen doe je best, toi toi toi ;)

we belluh

laterz