Mit der Zug nach Berlin... - Reisverslag uit Poznań, Polen van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu Mit der Zug nach Berlin... - Reisverslag uit Poznań, Polen van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu

Mit der Zug nach Berlin...

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

09 Mei 2007 | Polen, Poznań

Afgelopen week was een zeer leuke week want ik heb dingen gedaan dat weinig te maken heeft met werk. Zoals de kop van dit verhaal al verraad ben ik een lang weekend (donderdag t/m zondag) naar Berlijn geweest. En het relaxed ervan is dat het mij geen vrije dagen heeft gekost :P. Ik kon er namelijk tussenuit vorige week omdat 1 en 3 mei vrije dagen zijn in Polen. De eerste van Mei staat voor dag van de Arbeid en de derde staat voor de grondwet (interessante info) Op de eerste, dinsdag heb ik thuis gewerkt met mijn baas om deze vrije dag in te ruilen voor de vrijdag. De andere dagen van de week dat ik heb gewerkt waren erg rustig aangezien veel collega’s op vakantie gingen of familie gingen bezoeken.
Maar goed… Berlijn stuk interessanter. Hier ben ik afgelopen donderdag met de trein heen gegaan (+- 300 km) van Poznan. Lekker gammel Pools treintje dat erg lang duurt en een alcoholist naast mij (drie halve liters in een half uur weg tikken 11 uur s’ochtends lijkt me goed gemiddelde) en there we GO op weg naar Berlijn. Hier ben ik smiddags aangekomen en ben toen naar mijn Hostel gegaan die ik aan het begin van de week had geboekt.De naam klonk al goed: Helter Skelter, was goedkoop (14e per nacht en midden in het centrum 10 minuten lopen van alle bezienswaardigheden). Als je naar Berlijn gaat zeker een tip om naar dit Hostel te gaan. Hier ben ik dus in mijn eentje heen gegaan maar had al gauw wat vrienden gemaakt met wat Canadezen en Australiërs, hier ben ik ook de eerste avond mee op stap geweest. Je maakt redelijk makkelijk vrienden in het Hostel. Volgende dag met Nienke afgesproken (studeert voor een jaartje vlak bij Berlijn ) en die heeft mij een fantastische rondleiding heeft gegeven door de stad ( foto’s staan wel weer op onderstaande link!) s‘avonds wat wezen eten met nog een andere Nederlandse die toevallig ook week voor haar studie Berlijn was en toen weer naar hostel. Volgende dag weer sightseeing gedaan ( gratis!!!) van vier uur.Op erg interessante en indrukwekkende plaatsen geweest zoals bijvoorbeeld de plaats waar Hitler zijn laatste uren tijdens zijn leven heeft doorgebracht in een bunker en dat is nu een parkeerplaats midden in een woonwijk. Dus mijn portie cultuur en historie ook weer gehad :P. S avonds met wat lui op stap geweest (goed nachtleven, ook belangrijk). Volgende dag was het alweer Zondag en was het om weer tijd om naar Polen te gaan. BTW Berlijn superstad, veel cultuur/historie mooie gebouwen en een goed nachtleven (schijnt 24 uur door te gaan) dus een weekendtripje in een Europese stad, doe eens gek, ga naar Berlijn!zeker de moeite waard.
Op weg naar huis zijn we tussendoor nog bij de Duits/Poolse grens uitgestapt in het altijd gezellige en mooie Frankfurt am Oder om nog wat te drinken bij Nienke en toen een paar Canadezen geïmporteerd naar Polen. Deze lui backpacken voor vier maanden door Europa en had hun verteld ook maar eens Polen op te zoeken ( zeker gezien je budget erg interessant!). Dus zij hebben voor twee nachten bij mij in het appartement geslapen en zijn weer verder gegaan naar Krakow. Ik heb deze mannen Poznan savonds nog laten zien aangezien ik maandags overdag moest werken. Was wel even wennen naar een lang weekend van gezelligheid en mooi weer, krijgt namelijk alweer snel het vakantiegevoel te pakken. Maar jah an die Arbeit moet ook gebeuren. Ben op het moment op het werk naast het vertalen voornamelijk bezig met het maken van een afnemers en een concurrentie analyse erg interessant, maar daarmee zal ik jullie verder niet mee vermoeien.
Zo net nog even naar de plaatselijke voetbaltrots ‘’Kolejorz’’ Lech Poznan geweest, 6-1 gewonnen dus ik ben in mijn nopjes!!! Dit is weer het verhaaltje voor nu, tot volgende keer!

Oant sien!

Martijn

Linkje met foto's Berlijn:

http://www.mijnalbum.nl/Album=7ZZQ6Z3I&edit=1

Om verwarring te voorkomen, ik heb een
nieuw Pools nr!: +48 783 556 723

Het internet bij mij in het appartement is kut en kan op een of andere manier geen hotmail en msn openenen (internet te is te traag). Ik heb sinds ik op stage ben skype, kun je met toevoegen via gewoon mijn naam in te toetsen:MartijnSchilte

en gtalk, kun je downloaden via google: mschilte@gmail.com

hiermee kan ik wel contact houden als ik thuisben en natuurlijk via deze site :p

  • 10 Mei 2007 - 18:28

    Nienke:

    Dussss goed aangekomen en gelijk alweer sehr fleissig een mooi verhaaltje er van gemaakt!Supaaa bezig!Fijn dat je t zo leuk in Berlijn hebt gehad!En hoe ging t met die canadeze knapen?? :) Also, ik kom binnenkort zeker ook uw richting op, ik meeeeld mij nog!! Letterssss!

  • 10 Mei 2007 - 20:19

    Pap:

    He vakantieganger.Een mooi avontuur gehad en nu weer terug naar harde realiteit op kantoor.Heb je ook nog foto's van oud oost Berlijn zoals check point charly?Ook super dat je die Canadezen hebt ontmoet en met je mee zijn gegaan naar Poznan. Heb jij weer slaapadresje als je naar Canada gaat ooit!Heb je vanavond weer lekker gevoetbald?Volgende week komen wij dit bij jou ook live aanschouwen . Hebben we zin in .Tot horens en succes morgen . Kun je daarna weer weekend bijslapen of fee.......!!!

  • 14 Mei 2007 - 12:13

    Jet:

    Hee! Nog 2 n8jes slapen.. En dan staat je gezellige familie op de stoep :) Ben benieuwd, heb er wel zin in! Ga'k wel ff meedrinken met de wodka.. haha. Tot woensdag! Knuffel

  • 15 Mei 2007 - 12:39

    Buren 94:

    Waarschuwing!/ Achtung!
    Er gaan geruchten dat er een aantal Batavieren vanuit het Friezenland de grens met Duitsland willen overtrekken om daarna Polen in te trekken naar Poznan. Het is zaaks de plaatselijke bevolking te waarschuwen en met name ene Martijn Schilte die als stagiair in Poznan werkt.
    Hopelijk zullen de infiltranten zonder veel problemen en in goede welstand Poznan bereiken. Drachten, F en E.

  • 17 Mei 2007 - 17:14

    Michelle:

    Hey Martijn,

    Ik had een tijdje geleden een mailtje van je gekregen dat je deze site zou bijhouden en ik heb dat mailtje natuurlijk niet in de prullenbak gegooid. Schaam schaam dat ik zolang niet heb gekeken, maar vind het erg leuk om te lezen wat je allemaal doet enzo. Gelukkig heb je het zo te lezen wel naar je zin. Het is natuurlijk ook een mooie ervaring he! Dat weet ik nog wel toen ik in 2005 voor een half jaar in Parijs stage heb gelopen.

    Nou...ik zal eens vaker proberen te kijken. Succes verder met je werk en geniet van de Poolse cultuur, hehe!

    Groetjes,
    je oud-klasgenootje!

  • 21 Mei 2007 - 11:21

    Jet:

    Heeej!! Wij zijn weer goed thuisgekomen hoor! Een regen en onweer toch.. toen we weer in NL aankwamen! Mis Polski nu alweer.. t is nu druk druk hier.Gingen je oogjes vanmorgen wel open.. of nog steeds zo moe?De foto's zal ik er vanavond of morgen denk ik wel opzetten, dan mail ik ze wel even! Bedankt voor de tour door Poznan! Van t zomer maar weer stappen! ;) Werkse! We skypen wel weer!
    Dkke tuut vanut Fryslan

  • 22 Mei 2007 - 08:16

    Mam:

    Goedemorgen Tijn,
    Weer met beide benen in Drachten na een tripje naar Poznan!Wat een schitterende stad met grote tegenstellingen.Nu een heel ander beeld van gekregen.Lekker eten,gezellige terrasjes.We hebben ook nog met t weer getoffen,dus helemaal feest.Wat een mazzel dat het ook nog eens internationaal museumweekend was,konden we meteen een kijkje nemen wat er schuil gaat achter die mooie gebouwen!Wie had ooit gedacht dat ik nog eens op de tribune van Lech Poznan zou zitten??Al met al een zeer geslaagd weekje met een goede gids,die t Pools aardig onder de knie heeft!Die 5 maanden kun jij daar goed doorbrengen,helemaal met zo n mooi onderkomen en nog eens een leuk bedrijf!Geniet van al het moois,Polen is zeker de moeite waard om ook je vakantie door te brengen.
    Dikke kus.

  • 25 Mei 2007 - 12:18

    Sander V:

    Hee die Martijn,

    6 - 1 gewonnnen, ik zie blonde martijn al uit z'n dak gaan op de poolse tribunes. geweldig. mooi dat je het er zo naar je zin hebt. succes verder met je stage en ik zal de verhalen wel blijven volgen. Groeten ut Fryslan.


  • 25 Mei 2007 - 18:16

    Dre En Siep:

    hey maat,

    hoe was t nou, we d88 laten we eens even een berichtje posten, dus bij deze!!

    laterz ;)

  • 28 Mei 2007 - 12:51

    Holger:

    Zo te lezen vermaak jij je wel in Polen!!! Toppie!

    Hier in lelystad is alles ook super.

    Groetjes Hk

  • 28 Mei 2007 - 15:46

    Natalie:

    Hee martijn.
    Klinkt allemaal geweldig bij jou!
    En gelukkig heb je een beetje een leuk bedrijf. Veel plezier nog daar.
    Groeten uit bonaire.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Welkom op de site! Via deze weblog kun jij mijn ervaringen volgen in Suriname. Zie berichten en geef je reactie! Groeten, Martijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 34394

Voorgaande reizen:

20 April 2010 - 15 Juli 2010

Martijn goes Suriname

14 April 2007 - 14 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: