Groeten uit Paramaribo! week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu Groeten uit Paramaribo! week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu

Groeten uit Paramaribo! week 1

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

29 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Hier is dan het eerste berichtje vanaf het balkon aan de Stoelmanstraat in zonnig (35c) Paramaribo!

Met een beetje geluk heb ik vorige week met een paar uur voor vertrek nog in spanning te hebben gezeten of het vliegtuig de lucht in zal gaan of niet, de eerste intercontinentale vlucht kunnen pakken vanaf Schiphol. Dit is de rest van Nederland ook niet ontgaan aangezien er nog een interview vanuit het vliegtuig gegeven moest worden aan radio 1. Een vertrek vanuit Nederland die ik van te voren niet had verwacht! De vlucht verliep voor de rest prima en de stewardessen hebben een prima plekje voor mij geregeld zodat ik mijn poot lekker uit kon steken…

Op het vliegveld aangekomen ben ik opgehaald door mijn begeleider, de heer Raghoebar, een kleine Hindoestaan die mij bij zal gaan staan met het schrijven van mijn onderzoek en verblijf hier in Suriname. Toen doorgereden naar de stoelmanstraat 38 waar ik ben opgevangen door oma Cheng en haar dochter Lydia. Hier verblijf ik voor 10 dagen aangezien het studentenhuis tegenover (waar ik overigens het meeste ben te vinden op het balkon) nog vol zit. Het huis bevindt zich op een prima locatie in het centrum met om de hoek een casino waar tijdens het gokken gratis drankjes kunnen worden besteld en sigaretten worden geleverd! Nog 2 nachtjes slapen en dan zal ik mijn intrek gaan nemen in dit huis omdat twee meiden weer terug naar Nederland gaan. Hier ben ik ook wel blij mee aangezien je dan geen verantwoording meer af hoeft leggen aan oma omdat je iets later thuis ben gekomen dan verwacht… ;)

De eerste week heb ik vooral rustig aan gedaan aangezien ik nog een klein beetje voor ‘’manke nelis’’ moest gaan spelen. Gelukkig kost de taxi hier geen drol en brengt je voor ongeveer 2,5 euro met een busje door de hele stad. Hier wordt dan ook veel gebruik van gemaakt door Nederlandse studenten (waar er overigens veel van zijn) als je ergens uit eten wil of gaat stappen. Het eten is hier lekker met alle soorten kruiden waar gebruik gemaakt van wordt en vooral veel!!! De Surinamer is erg bang dat je te weinig eten krijgt. Uit eten en stappen doe ik vooral met de mannelijke huisgenoten Sander en Nick, twee gezellige gasten aangevuld vaak door andere studenten die ze hier al kennen van de tijd dat ze al in Suriname zitten. Er is dus aanspraak genoeg en zal mij dan ook niet zo snel vervelen gelukkig! Ook de Surinamer is erg toegankelijk en is altijd wel in voor een praatje en een dolletje, vooral als het om vrouwen gaat. De Nederlandse vrouwen vinden ze erg interessant en hier wordt heb ik tijdens het stappen ook al gemerkt (verbazingwekkend) makkelijk op ingegaan door studentes.

Op dit moment ben ik weer een stuk mobieler en heb de vervelende krukken in hoek van de kamer gegooid. Daar ben ik erg blij om zodat ik nu lekker door stad kan gaan slenteren en tripjes kan gaan doen. Paramaribo is een leuke stad, of dorp kun je het ook noemen met veel Nederlandse en Caribische invloeden. Dit is bijvoorbeeld goed te zien aan fort Zeelandia die is gebouwd door Nederlanders. Erg interessant omdat hier de kolonisatie zo’n beetje is begonnen en in de meer recentere geschiedenis de decembermoorden hebben plaats gevonden van een aantal kopstukken door nog steeds populaire leider Desi Bouterse. 25 mei zijn de verkiezingen en dit is ook goed te zien in het straatbeeld met allerlei partijvlaggen en commercials op de televisie. Na wat rondvraag te hebben gedaan bij Surinamers blijkt Bouterse een erg goede kans te maken om de grootste partij te gaan worden. Hoezo een bananenrepubliek??

Voor de rest heb ik gisteren nog een kaaimantocht gedaan met een aantal huisgenoten. Dit hebben we in het donker gedaan aangezien je ze dan het beste kan vangen. Het klinkt allemaal spannender dan dat het is aangezien de beestjes die we hebben gevangen vaak niet groter waren dan 70cm. Elastiekje om de bek en je kan ze kussen! Maar goed, wel leuk om even mee te maken en dit heeft weer een contact en uitnodiging opgeleverd om aankomende zaterdag op de dag van de arbeid feest te gaan vieren in een Hindoestanen dorp aan de Marowijne rivier. Daarnaast wordt er hier ook een soort van Koninginnedag gevierd met een optreden van de DIJK. De vooruitzichten zijn weer goed!:) Dan zal ik na het schrijven van dit verhaaltje nog even verder met de scriptie (methoden van onderzoek) want dat moet helaas ook nog gebeuren!

Tot zover de eerste berichtgeving.. en veel plezier morgen met Koninginnedag!

Dikke X

Paramaribo

SURTelr:+597 8947876

• 29 April 2010 - 17:13

Jet:

Hey Broeder!! Nou, klinkt erg goed! Jij vermaakt je die tijd daar echt wel! Stiekem beetje jaloers op je hoor! Mooi dat je de krukken in de hoek hebt gegooid! Nu maar hopen dat je snel weer kan sprinten! Mijn eerste stage week zit erop! Is goed gegaan! Ik hoor je wel weer! Liefs en ook groetjes van Pim. Leuke toffe koninginnedag daar!X

• 29 April 2010 - 17:28

Elleke:

Klinkt allemaal goed!! Leuk verhaal! :) Grun maakt zich klaar voor de nacht van Oranje, hopelijk is koninginnedag daar vieren een goed alternatief! ;)
    Heel veel plezier nog! Kus, Elleke

• 29 April 2010 - 17:35

Andy:

Jo aap,

heel vet daar man, ziet er ook ontzettend vet uit! Hoop dat je beetje wat goede indrukken van de cultuur daar krijgt. Die link bestaat trouwens niet van dat interview. Anyway, ik zal zo naar Grunn, hoop dat jij ook nog een leuke koninginnen8 hebt!

x

• 29 April 2010 - 21:42

Fam.Postma:

Hoi Martijn,

Graag gedaan (kaartje etc.) Fijn om te horen dat je het leuk hebt daar en dat je de krukken niet meer nodig bent.. Fijne Koninginnedag daar en we houden je blogs in de gaten!

ps: leuk die 'Desi Bouterse' ghehe ;)

Groetjes Fam. Postma

• 01 Mei 2010 - 06:41

Tineke:

Hey Martijn!
    Jaloers hoor,ziet er echt heel relaxt uit! Je bent al lekker ingeburgerd begrijp ik,super! Ik heb de koninginnedag weer overleefd.. jij je ook goed vermaakt?
    Heel veel plezier daar.. genietse!!
    x Tineke

• 01 Mei 2010 - 12:25

Alfard:

Hey Martijn! Klinkt goed en ziet er erg relaxt uit daar :) veel plezier en blijf vooral nieuwe berichtjes plaatsen!

• 01 Mei 2010 - 21:20

Hannah:

Martijn!

Mooi dat je toch op de geplande datum kon vliegen! Ziet er goed uit wat ik ff zo kan zien op de foto's!! Hoe was je queensnight/day? Nog wat spannends gedaan? Hier was het zoals altijd prachtig! Succes met je scripte maar vooral heel veel genieten!!

Veel liefs,,

• 02 Mei 2010 - 12:36

Kokkel:

Yo Martijn,

Heerlijk voor je dat je de kans hebt gecreëerd en hebt genomen om je opleiding naar een hoger level te tillen. Dus veel succes met het schrijven van je scriptie en in de tussentijd heb ik het donkerbruine vermoeden dat jij je bijzonder goed gaat vermaken daar ;)

Het beste,

Kokkel

• 02 Mei 2010 - 15:04

Rienk:

Jo Schilte!!

Je hebt echt geluk gehad dat die vliegtuigen weer vlogen!! Anders had je mooi kunnen balen!! Maar wat fijn dat je het naar je zin hebt daar! Leuke fotos ook! Ben ook blij voor je dat je die stokjes niet meer nodig bent! Ik wacht je volgende verhaaltje af! Tot snel

Dikke x Rienk:P

• 04 Mei 2010 - 06:39

Marijke:

he tijntje!
    actief bezig hoor, volgens mij moet je nog even wennen aan het surinaamse tempo...de kaaiman-kus is sexy :D

• 04 Mei 2010 - 13:53

Opa En Oma:

Hoi Martijn.Bedankt voor je berichtgeving.Heel interessant en we begrijpen dat het je al goed naar de zin gaat.Goed opgevangen,prachtig.De krukken al in de hoek ngedon--.Zo ver ben ik nog niet,maar ik probeer ze nog harder te gooien dan jij want ik ben er al stro-- zat van. We horen qwel weer van je en het ga je goed Martijn.Tot horens.

• 05 Mei 2010 - 09:38

Michelle:

Martijntje,

Leuk om de verhalen van jouw kant nu te lezen!

Dat balkon ziet er zeer relaxed uit waar jij je tijd wel kunt doorkomen ;-)!

Have fun!

Liefs vanuit Drachten

• 05 Mei 2010 - 18:44

Olaf & Pien:

Hoi Tijn!
    Al weer twee weken ïnwoner van Paramaribo,en zo te vernemen bevalt het leventje je daar prima.
    Leuk dat je te gast was bij het optreden van De Dijk,en helemaal super dat je ook nog met ze hebt gegeten.
    Wij blijven je volgen via skype en je site.
    Blijf berichten schrijven en natuurlijk foto's plaatsen,daar zijn we ook nieuwsgierig naar met zn allen!
    Veel succes met je scriptie en daarnaast natuurlijk veel plezier!

Liefs,

• 07 Mei 2010 - 16:16

Tjiske & Niek:

Hoi Martijn

Eindelijk eens een berichtje van ons. We houden je side wel in de gaten. Het gaat daar zo te lezen prima en je vermaakt je ook. Leuke foto's trouwens.Prima dat de krukken in de hoek kunnen, wel rustig aan doen, te snel is ook weer niet goed krijg je alleen maar weer last van en trouwens met krukken ziet het er ook nog wel wat "zielig" uit kun je alleen maar profeit uit trekken. Maar leuk dat de contacten daar ook goed verlopen, jou verhalen over dat eten spreekt me wel aan. Ook op kaaimanjacht geweest, spannend, dat zijn dan natuurlijk weer de krenten in de pap van je verblijf daar,geniet er nog maar van we contacten wel weer.

Groeten Tjitske en Niek

• 08 Mei 2010 - 13:46

Mark&Merel:

Heey Wereldreiziger!!
    Wat gaaf joh stage in Paramaribo!!! We zijn jaloers!!! Ga er maar heel erg van genieten, we zullen je site in de gaten houden!
    Groetjes Mark & Merel

• 09 Mei 2010 - 14:25

Ingrid En Piet:

hoi Martijn
    Zo weer even de tijd genomen om te lezen,je hebt al veel beleefd,gaaf zeg.Alles ziet er goed verzorgd uit,die hangmat heb je ook slim bekeken,je moet af en toe ook uitrusten van alle indrukken.
    geniet er nog maar lekker van,we blijven je volgen groeten uit veghel

• 09 Mei 2010 - 19:25

Bert En Roelie:

Hoi Martijn. Mooie foto van die kaaiman die jij kust. Als je over een jaar of 5 weer eens naar Suriname gaat, hoop ik niet dat hij vergeten is dat jij degene was die dat elastiekje om zijn bek deed... Ga je ditzelfde ook nog proberen met Desi B.??? Neem hem dan even mee deze kant op... Dan kom je zeker op Radio 1. Ik bel Peter R. de Vries alvast.
    Groetjes.
    Oh ja. Vergeet die scriptie niet he. Succes ermee.

• 10 Mei 2010 - 13:36

Marien:

Schilte!! Leuk om ook jouw verhalen te lezen :) Wat zijn we toch een wereldburgers he ;) Klinkt allemaal goed! Kom je hierna wel weer naar Grun of heb je de kamer opgezegd?

xx

• 12 Mei 2010 - 08:02

Karin En Adrie:

Hallo Martijn
    Hartstikke mooi zit je daar zeg!Heeft wel wat van Brasil.Stuur maar een beetje zon deze kant op want die wil hier nog niet zo komen.Een hele fijne tijd daar en we houden contact.
    groetjes

• 13 Mei 2010 - 07:33

Bert:

Zit jij er ook zo lekker warmpjes bij Martijn? Het is hier heerlijk warm in Zuidlaren. Het is 13 juni, bijna zomervakantie en het is hier in huis 22 graden. De thermostaat van de CV werkt prima.
    Geniet ervan daar!!!

• 15 Mei 2010 - 11:43

Dennis:

Joo martijn, ik zie dat je je prima vermaakt :) en verhongeren kan je ook niet, niet te dik terugkomen he ;)

xx

• 16 Mei 2010 - 08:57

Niels:

Hey Martijn! Leuk verslag man. Kees-Jan vertelde al over een Martijn & vlucht naar paramaribo op NOS haha, kon niet anders dan jij zijn. Heb nu wel een beetje spijt van NOP ipv Suriname hehe. Veel succes en plezier hè!

• 16 Mei 2010 - 16:52

Pauw:

Hey Schilte!

De verhalen uit de bananenrepubliek klinken goed! (Das beter dat de "olijvenrepublieken" waar we momenteel in Europa financieel mee te kampen hebben).

En dat radio interview was wel weer een journalistiek hoogtepunt haha. In ieder geval positief dat je daar nu frank en vrij rond kunt rennen.

Vermaak je jongen & veel plezier bij de aankomende verkiezingen. Dat zal ongetwijfeld een spektakel worden.

X

• 16 Mei 2010 - 17:52

Stienke En Sander:

Hey hey Martijn,

we hebben gelezen dat je je daar prima vermaakt tot nu toe... Nou houden zo en geniet van al het goede en blijf berichten schrijven...Groeten ons

• 17 Mei 2010 - 20:46

Opa En Oma:

Reis verslag al gelezen en wachten met spanning op het volgende.Zo vanuit drachten te horen gaat het nog prima daar.Houden zo Martijn.Aan de Helperzoom gaat het ook vrij goed.Alleen die vervelende "stokken"liggen nog steeds niet in de hoekDuurt niet lang meer!! Martijn het ga je goed en geniet er vanGroetjes van Opa en Oma.