Nieuwe belevenissen vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu Nieuwe belevenissen vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu

Nieuwe belevenissen vanuit Suriname!

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

18 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

Fa waka (hoe gaat het ) daar in NL?

Hier in Suriname is alles rustig, althans dat zegt bijna elke Surinamer als je vraagt hoe het met ‘m gaat. En zo is het maar net, de Surinamer doet het vooral rustig aan.. No Spang! Maak je niet druk!

Doe ook maar rustig aan met het lezen van deze post aangezien het verhaal behoorlijk lang is geworden… Ga er dus lekker bij zitten, pak een kopje koffie/thee met een koekje of als je dit verslag op een later tijdstip leest een borrel met een chipje

Inmiddels zit ik hier inmiddels al weer een maand en de tijd vliegt voorbij! Een goed teken omdat dit betekent dat ik mij hier best wel goed vermaak. De afgelopen tijd zijn de weekenden stappen met de vele goedkope Parbo-biertjes en de Borgoe-cola in Paramaribo, ingeruild voor een paar uitstapjes naar zowel de westkust van Suriname, Nieuw-Nickerie (aan de grens van Brits Guyana) en de oostkust Albina (aan de grens van Frans Guyana) gemaakt. Verhalen hierover zullen nog volgen…. Nu eerst Koninginnedag!

Koninginnedag in Paramaribo en dag van de arbeid in Nieuw-Amsterdam:
Hier in Paramaribo was niet veel te merken dat er feest werd gevierd ter ere van hare majesteit de Koningin zoals dat in Nederland gebeurd. Gelukkig werd dit toch nog een beetje opgevrolijkt met een optreden van DE DIJK dat gesponsord werd door de Nederlandse staat en de KLM. Een leuk feestje dus voor gratis niks met allerlei Nederlanders in het oranje gehuld en de vele biertjes die worden gedronken zoals het hoort op Koninginnedag! Dus deze dag vroeg of laat naar bed gegaan. Het is maar net hoe je het bekijkt;)
De volgende dag na een paar uurtjes slaap was het de bedoeling om samen met Nick (huisgenoot) de dag van de arbeid te gaan vieren in een Hindoestaans dorp ergens buiten Paramaribo. Wij hadden hiervoor een week eerder een uitnodiging ontvangen tijdens de kaaimantocht. Wij zijn dus met de taxi naar de rivier gereden om vervolgens met een bootje over te gaan varen. Hier zouden we dan worden opgehaald door Clyde, de jongen die ons had uitgenodigd om te komen gaan feesten. Echter bleek dat toen we waren aangekomen aan de overkant dat die jongen (of idioot kun je het ook noemen) die ons zal komen ophalen ineens niet meer kon…..Stonden we daar ineens met ons goede gedrag in Nieuw-Amsterdam. Waarschijnlijk krabbelde hij terug aangezien hij had gevraagd of we nog een paar Nederlandse meiden mee konden nemen. Helaas hadden wij deze dames niet bij ons en heeft hij waarschijnlijk zijn conclusies getrokken.
Maar goed, daar sta je dan in Nieuw Amsterdam, wat te doen? Wij zijn dus maar het dorpje ingelopen en zijn naar de supermarkt/bar gegaan om verkoeling te gaan zoeken onder het genot van een biertje. Uiteindelijk zaten we daar met 15 lokale, onder invloed zijnde Surinamer en NDP aanhangers (partij van de door justitie gezochte Desi Bouterse).
Eerst was het even wennen met deze gasten maar na een paar aangeboden whisky’s en wat eten was het nog redelijk communiceren met deze mensen. Bij het vorige verslag staat nog een foto waarbij ik met een gozer, de kroegbaas Rudy en de zichzelf benoemende….. …Koning van Commenwijne ( de…. Staan voor een specialiteit die deze man beheerst waarbij hij de vrouwtjes mee pleziert) Deze foto geeft een goede indicatie met wat voor soort mensen wij de dag van de arbeid aan het vieren waren. Na een aantal uurtjes vertier te hebben gehad in deze keet zijn we vervolgens weer, door een paar van deze dorpelingen naar Paramaribo gebracht. Bij het aankomst van ons huis uit vriendelijkheid gevraagd te hebben of wij nog een kleine bijdrage konden leveren voor de brandstof voor deze rit, werd deze vraag beantwoord met: 200 euro, WAT? Een grapje zeker? Nee dus.. na een klein beetje overleg hebben we 70 srd betaald, omgerekend 17 euro voor deze rit en zijn wij dus een beetje genaaid. Een kleine domper op de middag maar na wat berekeningen te hebben gemaakt voor het aantal drankjes dat daar is gedronken hebben we gelukkig de kosten er wel weer uit gehaald. Always look on the bright side of life!
’s-Avonds nog even gegeten met Huub v/d Lubbe van de Dijk om daarna lekker het bedje op te gaan zoeken. Voor zover Koninginnedag en dag van de arbeid.

Nieuw Nickerie of terwijl Muskietenhol (West-Suriname:
Na een aantal weken in Paramaribo te hebben vertoefd werd het tijd om eens wat meer van Suriname te gaan zien en te ontdekken. Dit werd dus Nieuw-Nickerie, de tweede stad van Suriname met ongeveer 10.000 inwoners aan de grens van Brits-Guyana. Weinig goede verhalen van gehoord en gelezen maar toch geprobeerd. De reis was relatief niet duur (10 euro voor een retour) en 7 euro voor het hotel p.p. Dus het proberen waard !
Echter bleken de verhalen waar! In Lutjebroek Nederland is meer te beleven dan in de tweede plaats van Suriname. Een klote dorp waar de muskieten als een ware mitrailleur op je lichaam te keer gaan. Dus de volgende dag maar zo snel mogelijk de bus terug gepakt naar Paramaribo. Toch was de ochtend nog wel leuk om even in N-Nickerie te zijn vanwege de verkiezingen. Er was een grote partijbijeenkomst georganiseerd door de VHP, een Hindoestaanse partij waar het hele dorp was bijeengekomen om een klein feestje te vieren met eten en drinken. Zelf ook even gedaan en heb zelfs nog wat merchandising weten te scoren! (petje, t-shirtje, button). Ik zal ook nog even proberen de merchandise van de partij van DESI te scoren. Er is waarschijnlijk nog wel een bijeenkomt hier in Paramaribo aangezien de verkiezingen hier volgende week, 25 mei zullen gaan aanvangen! Ik ben erg benieuwd wat de uitslag zal gaan worden! Maar voor zover Nieuw-Nickerie, ik ga er niet nog meer woorden aan vuil maken!

Galibi! Schildpadden:
In tegenstelling tot Nieuw-Nickerie was de trip naar Galibi echt tof en heb ik gelukkig een positiever verhaal... Galibi is een natuurreservaat in Oost Suriname waar een aantal soorten schildpadden in de maanden februari t/m juli hun eieren leggen. Hier ben ik dus afgelopen weekend geweest met mijn andere, nieuwe huisgenoot Janina.
De rit naar Galibi is al een hele belevenis opzich, door de vele gaten en kuilen in de weg waar de chauffeur gerust met ongeveer 100km per uur overeen raast! Een aantal van deze in de weg ontstane gaten komt door de handgranaten die hier zijn rond gestrooid tijdens de binnenlandse oorlog in de jaren ’80 van de vorige eeuw tussen Desi Bouterse en de door Nederland gefinancierde (voor o.a. munitie) Ronnie Brunswijk om dit regime ten gronde te richten.
Na een rit van een kleine 4 uur te zijn aangekomen op Albina hebben we vervolgens een helse boottocht gemaakt van 1,5 uur waarbij ik volkomen ben nat geworden door de regen en het water vanuit de rivier die constant op je kop kletst! Hoezo zijn jullie in Nederland zo jaloers dat ik Suriname zit? De regentijd is hier ook aangebroken hoor!!?? Alleen is de gemiddelde temperatuur gelukkig wat aangenamer.
Uiteindelijk is het deze reis meer dan waard wanneer je ’s-avonds op pad gaat met de boot om vervolgens te gaan zoeken waar een schildpad ligt die haar eieren legt. Het is echt een hele bijzondere ervaring om mee te maken hoe dit gebeurd en is iets dat je sowieso een keer in je leven gezien moet hebben. Eerst wordt door de schildpad een gat gegraven van +- 70-80 cm diep om vervolgens in trance te raken zodat zij haar eieren hierin kan leggen. In deze tijd ongeveer, 1uur worden de eieren gelegd en kun je daar met een groepje om heen staan hoe dit gebeurd. Hier merkt de schilpad niks van aangezien dan in volledige trans is. Je mag echter geen foto’s maken met flits anders houdt de bevalling abrupt op, wordt het gat gedicht en gaat de schildpad weer terug de zee in. Ik was echter’’een beetje onnozel’’ geweest door per ongeluk wel te flitsen met de camera, oeps!!! Gelukkig heeft de schildpad er niks van gemerkt en heeft het mij een hele goede foto opgeleverd, YES! Wanneer zij klaar is wordt het gat weer dicht gegraven, rondjes gemaakt om de kuil om zo de sporen uit te wissen en dan gaat de schildpad wanneer haar ‘’job’’ (wat al met al 3 uur duurt) gedaan is weer de zee in. Uiteindelijk doet zij dit per seizoen 3 keer waar meer dan 100 eieren worden gelegd. Voor zover het verhaal over de schildpad… Daarnaast ben ik nog naar de plaatselijke zoo geweest waar je met een paar beestjes op de foto kan ( zie de link aan het einde van dit verhaal) en ben ik nog even naar Frankrijk geweest (Frans-Guyana) Hierover ga ik niet meer langer uitweiden aangezien het verhaal nu wel erg uitgebreid begint te worden;) Nu moet je niet denken dat deze trip alleen maar voor mijn plezier is geweest maar heb dit tevens kunnen gebruiken voor professionele doeleinden (scriptie naar ecotoerisme en haar duurzaamheid in Suriname) waarbij ik enquêtes heb afgenomen onder toeristen en wat kleine interviews heb gehouden.. Jaja

Ik hoop jullie in Nederland en omstreken weer voldoende op de hoogte hebben gebracht hier, vanuit Suriname! Wanneer ik weer nieuws heb meld ik mij weer (o.a. over de verkiezingen die zullen gaan plaats vinden volgende week op 25 mei)

Daarnaast wil ik iedereen bedanken voor de berichten die worden gepost hier op mijn weblog! Ik vind het hartstikke tof en dit wordt dan ook zeer gewaardeerd!

Een hele dikke bosi (kus) en brassa (knuffel) vanaf het balkon uit Paramaribo!

Martijn

KOPIEER ONDERSTAANDE LINK OM DE FOTO'S TE BEKIJKEN:

• 18 Mei 2010 - 06:00

Marike:

Hey Martijn, supertof!! ook weer echt wat voor jou om tóch je flits aan te hebben.... haha mallootje, ben benieuwd naar de foto! ;-) Succes met je dataverzameling maar vooral veel plezier :) xx

• 18 Mei 2010 - 10:37

Renske:

hee, leuk verhaal hoor :)
    Tof met die schildpadden enzo. Hier hou ik het tot nu toe gewoon bij rare salamanders, ezels, geiten, schapen, koeien en af en toe een kat. Nog niet eens een dromedaris gezien.. maar dat gaat zeker nog komen :)
    Geniet ervan daar, we spreken elkaar!! Xx

• 18 Mei 2010 - 13:27

Olaf & Pien:

Ha Tijn,

Mag jij van geluk spreken dat de gids je niet over boord heeft gegooid na het flitsincident,dan hadden de schildpadden 'Schilte' kunnen 'spotten'.
    Weer een mooie ervaring en ja...een kleine bijkomstigheid is dat deze trip je ook nog iets heeft opgeleverd voor je scriptie (:

Nu je weer vrij rond kunt huppelen ben je natuurlijk ook op de eerste rang bij Desi! Bijzonder dat je ook de verkiezingen volgende week mee kunt maken. Succes met het "scoren" van t-shirts en aanverwante artikelen.

Veel plezier en succes met je scriptie!

XXXXX pap & mam

• 18 Mei 2010 - 18:22

Jet:

He Lieve Tijn! Grr, waarom heb ik altijd de pech, dat wanneer ik een bericht typ en het wil plaatsen, dat ik op de verkeerde knop druk en ik opnieuw kan beginnen!:s Maargoed, dat heb ik wel weer voor je over hoor;). Super tof dat je er weer een bericht op hebt geplaatst met foto's!Helemaal Top! Oh, wat een toffe foto's met die beesten! Hey, kun je ook een aap naar mij toesturen ter vervanging van de 'aap' die zich nu vermaakt in Suriname!;) Jammer dat Nickerie niet geweldig was. Maar je hebt nog genoeg tijd om andere plekken te ontdekken! Hopelijk kom je ook al weer een stuk verder met scriptie en is het wat ze er van verwachten! Heel veel succes en misschien spreek ik je van t weekend via skype en anders hoor ik t wel via de mail of pa&ma. Met stage gaat trouwens alles prima hoor. Volgende week alweer tussentijdse beoordeling. Doegdoeg x ILD

• 19 Mei 2010 - 05:48

Karin En Adrie:

HOi martijn.jeetje wat een leuke verhaal over je trip.Ik heb wel in de gaten dat de taal toch best veel lijkt op braziliaans.b.v. bosi is in brasil beijo en brassa is abraca.Grappig om alles zo te lezen.je hoort en ziet ontezettend veel zo.Heel veel plezier nog daar.xx

• 19 Mei 2010 - 06:56

Jannie:

Hee Tijntje!

Klinkt weer goed hoor, al die verhalen en avonturen! Ondanks het regenseizoen heb je het goed voor elkaar ;) De rustig-aan-cultuur moet voor jou ook niet geheel onaangenaam zijn :D Geniet er van!!

Liefs xx

• 19 Mei 2010 - 18:20

Andy:

Nou heb ik je net een email gestuurd om te kijken of jij niet in dat vliegtuigje zat, maar gelukkig is alles goed zoals ik kan lezen ;) kreeg geen melding van een nieuw bericht, maargoed wel super lache fotos :) en leuk verhaaltje! snel weer ff skypen? tuten!

• 25 Mei 2010 - 17:53

Alfard:

Hey Martijn! Leuke verhalen en mooie foto's, en die gratis verkiezings shizzle is ook niet verkeerd :P

Groeten

• 25 Mei 2010 - 18:35

Olaf & Pien:

Hoi Martijn,

Welkom terug van je trip naar de rimboe,je hebt vast weer mooie verhalen en plaatjes kunnen schieten.
    Hopelijk arriveren jullie nog op tijd in Paramaribo om de verkiezingsuitslag mee te maken!

XXX

• 27 Mei 2010 - 10:53

Ans:

Heeey Martijn,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen en mooie foto's heb je gemaakt! Hier in Nederland is het nog steeds niet gelukt om met Rienk en Michelle af te spreken haha het is ook altijd hetzelfde ;) Als je terug komt, moeten we maar weer eens met zijn 4en afspreken, gezellig!

Liefs

• 22 Juni 2010 - 14:57

Jorrit:

Martijn! Mooie verhalen weer, die moet je me maar s vertellen onder het genot van een lekker biertje, fotoboekje op schoot, dat soort dingen:) Geniet verder van je tijd daar, want je weet zelf hoe snel je weer in ons koude kikkerlandje bent!! xx tot snel op skype