Binnenland tripjes Suriname en WK Perikelen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu Binnenland tripjes Suriname en WK Perikelen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martijn Schilte - WaarBenJij.nu

Binnenland tripjes Suriname en WK Perikelen

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

26 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Vanmiddag heb ik Marije weer op het vliegtuig gezet en uitgezwaaid richting ons mooie ‘’oranje’’ kikkerlandje waar de temperatuur zelfs Surinaams begint aan te voelen! Nu heb ik dus mooi even de tijd een korte rapportage uit te brengen, wat erg lastig is want we hebben veel gedaan, maar wel met veel foto’s (Want ze zeggen wel eens:''een beeld zegt meer dan 1000 woorden'') van de afgelopen weken….

Tripjes binnenlanden
Samen met Marije en wat andere personen hebben we een aantal trips gemaakt naar de binnenlanden van Suriname. Dit zijn o.a: Brownsberg en Berg&Dal, Menimi en een scootertochtje naar parabello, ongeveer 40km van Paramaribo. Daarnaast hebben we van nog veel meer bezienswaardigheden genoten die Suriname rijk is, drankjes gedronken en natuurlijk VOETBAL gekeken. Dit zal nu kort worden toegelicht om straks bij het bekijken van de foto’s een iets beter beeld te krijgen! Deze kunnen worden bekeken door op de link te klikken aan het einde van dit verhaal!

Brownsberg en Berg&Dal
Dit zijn een van de bekendere toeristische trekpleisters van Suriname waar we een weekend naar toe zijn gegaan. De naam Brownsberg geeft al aan dat het een berg is aan de rand van het Brokopondo stuwmeer, ongeveer 100 km zuidelijk van Paramaribo. Dit stuwmeer is ongeveer 40 jaar geleden aangelegd en is om even een idee te krijgen wat voor omvang het heeft, zo groot als de provincie Utrecht om elektriciteit op te wekken d.m.v. een waterkrachtcentrale. Door de aanleg van het meer hebben hierdoor ongeveer 5000 bosnegers naar gecreëerde dorpen moeten verhuizen in het omliggende gebied. Eigenlijk heel triest omdat hier o.a. ook nog graven liggen van hun voorouders die zo maar zijn ’’ weggevaagd’’Heel apart aan dit meer is dat nog veel (en dan bedoel ik echt veel!) kale bomen nog rechtop in het water staan wat een heel apart beeld opwekt.De reden hiervoor is omdat dit tropisch hardhout is. Dit wordt helemaal ervaren wanneer je hier met een bootje er doorheen vaart. Onder aan de berg, op Stone island hebben we in een hutje mogen overnachten. Hier werd heerlijk gekookt door ‘’onze’’ kokkin Astrid. Vaak gaat tijdens dit soort tochtjes naast de gids en chauffeur een kok mee die de toerist de hele trip van eten voorziet (voornamelijk: rijst, bami en kippenbouten maar prima te bikken)
Na Brownsberg zijn we de volgende dag richting Berg&Dal gegaan wat vlakbij Brownsberg ligt. Dit is een voormalige plantage waar voornamelijk ‘’adventure’’ activiteiten kunnen worden ondernomen, zo kun je bijvoorbeeld met een soort van kabelbanen (11 stuks in totaal!) van plateau naar plateau midden door de jungle ‘’scheuren’’Dit was erg leuk om te doen. Check de foto’s!

Menimi
Menimi (wat in het Saramacaans betekent: ‘’Herinner mij’’) is een klein dorpje in boven Suriname dat is opgezet door ‘’Mandje’’. Deze erg vriendelijke man heeft een aantal lodges voor toeristen gebouwd in dit kleine paradijsje om zo mooi een klein zakcentjes te kunnen verdienen. De rit was erg vermoeiend, ongeveer 5 uurtjes rijden met een gammel busje en een bootrit van 1.5 uur. De tocht is het echter meer dan waard! Het is hier is het echt super mooi, en leuke ervan is dat het nog onbedorven is doordat het aantal toeristen dat hier komt nog minimaal is. Of dit in de toekomst zal blijven is nog de vraag…
Maar goed, we hebben hier een hele mooie tijd gehad en zijn zelfs uitgenodigd een begrafenis te mogen bijwonen in het naburige dorp. Een hele aparte ervaring dat helemaal niet te vergelijken valt met een begrafenis in NL waar er koffie wordt gedronken en cake wordt gegeten. Wanneer iemand is overleden wordt een aantal dagen feest gevierd om vervolgens in rouw te gaan. Wij waren op een avond/nacht(geen ochtend meer) waar feest werd gevierd waabij de drank rijkelijk vloeide en wordt gedanst om de met mooie doek versierde lijkkist in het midden van het dorp. Dit mochten wij allemaal aanschouwen en hebben zelf ook een poging gewaagd om een dansje op de zanderige ondergrond te maken met een biertje in de hand. Dit werd allemaal zeer goed door de dorpelingen ontvangen en ik vond het zeer bijzonder om dit te mogen meemaken…. ‘S- nachts zijn we weer met de boot huiswaarts gekeerd…
De volgende dag hebben nog een dorpswandeling gemaakt waar we lekker hebben mogen ravotten met kinderen en een kleine jungletocht hebben ondernomen (zie: foto’s)

WK-Perikelen in Paramaribo
Hier in Suriname is het voetbal volgen geen enkel probleem. Bijna overal staat wel een televisie aan waar het voetbal kan worden gevolgd. De Surinamer is echter meer supporter van Brazilië dan van Nederland aangezien het een buurland is het wat vaker wereldkampioen is geworden… Belachelijk, maar is niet anders..
Hier in Paramaribo volg ik de meeste wedstrijden van dit bizarre WK op het balkon en wanneer Nederland speelt in ’t VAT. Dit is een soort van kroeg waar veel Nederlanders komen dat op dit moment helemaal in het oranje is ondergedompeld. Op zich een prima entourage om voetbal te kijken en bier te drinken.. Helaas werden de eerste 2 wedstrijden om half 9 ‘s ochtends al gespeeld en zaten Marije en ik vaak bij de aftrap met een koffie en een broodje kaas in hand voetbal te kijken… Natuurlijk werd vervolgens wel een biertje genuttigd. Gelukkig werd de laatste wedstrijd tegen Kameroen op een beetje fatsoenlijke tijd (half 4) gespeeld en dit was goed te merken aan de stemming van de meeste mensen zoals het hoort!:) Aankomende pot vangt aan op een wat mindere tijd (11 uur) maar dan heb ik de koffie en broodje kaas al wel achter de kiezen! Hopelijk wordt er dan wat sprankelijker gespeeld en komen we in de kwartfinale tegenover Brazilië te staan! Dan gaat het spannend worden en heb hier enorm veel zin in! Ik zeg: Wereldkampioen!

Kortom: Ik heb hier een leuke tijd, nu nog even 3 weken knallen voor de scriptie tusen de wedstrijden door en dan (hopelijk) feest vieren in de grachten van Amsterdam!

EEN HELE DIKKE KUS

Martijn

Link voor de vele foto’s:

• 26 Juni 2010 - 09:02

Andy:

Jo kerel!
    Ziet er weer goed uit die fotos :) wel een leuke tijd gehad dus samen! Wel jammer dat je dalijk niet in NL zit als NL kampioen word ;) maargoed moeten we dat maar paar dagen later vieren :D
    Heel veel succes nog komende maand en als het kan moeten we één dezer dagen maar weer even skypen!

• 27 Juni 2010 - 07:00

Mijk:

ziet er top uit! jaloers op mooie dingen :D

• 27 Juni 2010 - 10:41

Pim:

Hey Martijn!
    Volgens mij geniet je er wel goed van daar, jammer dat de tijd dan zo snel voorbij vliegt. succes nog even met de laatste weken!
    Groeten!

• 28 Juni 2010 - 18:57

Olaf & Pien:

Hoi Martijn,

En wederom weer een mooi verhaal met super foto's!
    Je maakt ons behoorlijk jaloers(:

Het aftellen is nu begonnen,nog 17 dagen en je stapt weer op NL bodem met heel wat belevenissen en herinneringen rijker.

Hopelijk is ons landje ook dan nog oranje gekleurd!
    In ieder geval hangt er rood-wit-blauw aan de P.K.Pel op 16 juli!

Dikke xxxx

• 29 Juni 2010 - 06:46

Marike:

Hey Martijn, wat een gave dingen allemaal! Het aftellen is echt begonnen he.. heel veel plezier dus nog en knallen met die scriptie! Ik zie je 'binnenkort' met een biertje op terras ;-) xx

• 30 Juni 2010 - 22:13

Michelle:

Heeey Martijn!

Heerlijk he, die tripjes..:-)! En wat gaat de tijd dan snel he? Vooral als je vriendinnetje dan bij je is en inmiddels ook alweer terug is:-(. Jullie zien er happy uit op de foto's dus houden zo :-)!

Knal jij nog even een paar weekjes verder en dan zie ik je binnenkort weer in NL! Gaan we eens even een jaar kletsen inhalen met borrels erbij:-)!

Dikke kus
    ;

• 04 Juli 2010 - 18:58

Pauw:

Schilte

Lul man! We worden sowieso WERELDKAMPIOEN tegen Deutschland! :) Verhalen klinken wederom prima, we hebben het erover wanneer je terugkomt. Binnenkort meeten dus in Amsterdam.

Xx

• 08 Juli 2010 - 17:14

Bert En Roelie:

Weer prachtige foto's. Die van het hoofdbureau van politie in Groningen ook mooi. Lijkt precies op die in het grote Groningen.
    We stoppen ermee, want we gaan die pa van jou feliciteren. Hij is jarig he....!!! Ach, dat vergeet je niet. Onze zonen zouden dat ook niet vergeten.
    Op naar zondag als we wereldkampioen zijn.
    Goede reis terug en tot ziens in je vaderland.

• 10 Juli 2010 - 19:23

Olaf & Pien:

Gu neti Martijn,

Wij hebben hier nu een beetje idee van hoe warm jij het daar hebt!poeh, idd een kwestie van versnelling terug zetten en dat doen ze daar in Suriname zeker!

Je gaat een mooi afscheidsweekend tegemoet met de finale van Oranje morgen, hopen dat mr. Pauw gelijk krijgt.

Succes met alle voorbereidingen van je terugreis.
    Dikke brasa van ons allemaal!

TOT VRIJDAG!!!!